“Mijn opa vertelde mij vroeger; een schipper kan niet zonder zijn bemanning en de bemanning niet zonder zijn schipper.” Klaas Romkes, schipper op de Catherina-5, is trots om te werken bij HEBO. In zijn functie is hij verantwoordelijk voor het uitvoeren van grote transportprojecten samen met zijn bemanning. Op welke projecten Klaas het meest trots is? Je leest het in zijn verhaal!
Wat betekent het voor jou om schipper te zijn?
Eén woord; trots. Vanwege de grote projecten die ik doe samen met mijn bemanning. Ik voel mij echt onderdeel van HEBO. Als mijn projecten goed verlopen, ben ik heel trots. Ook op mijn bemanning! Mijn opa vertelde mij vroeger; een schipper kan niet zonder zijn bemanning en de bemanning niet zonder zijn schipper. Al sinds mijn 18e jaar ben ik schipper, begonnen op de visserij en uiteindelijk overgestapt naar de maritieme dienstverlening.
Welke projecten hebben de meeste indruk op jou gemaakt?
Ik heb er wel meerdere! Het eerste project wat bij mij en mijn bemanning een grote indruk achterliet was het laden van een brug bij Victor Buyck in Gent. We hebben de brug getransporteerd naar Brest, bij de Pont de Recouvrance. De brug moesten wij Ro-Ro’en. Dit was een grote uitdaging vanwege minimale speling. Van tevoren is er precies op de centimeter uitgerekend wat de hoogte van de brug, diepte en uitwatering van de ponton is. Een risicovolle operatie die heel voorspoedig is verlopen.
We hebben ook laatst met een grote crew van HEBO bij de sluizen in Terneuzen twee nieuwe bruggen en vier nieuwe sluizen geplaatst. Het was een grote operatie waar veel bij kwam kijken. Het was zo’n groot project dat we samen met een grote groep collega’s van HEBO alles correct hebben geplaatst. Het moment dat we daar weer weg voeren en dan achterom kijkt naar het eindresultaat, voelde ik mij echt heel trots.
Hoe verloopt zo’n transport en het veilig uitvoeren ervan?
Wij transporteren eigenlijk alles wat over de weg niet mogelijk is. Dit zijn onder andere bruggen en hoge graansilo’s. Hoe groter het is, hoe mooier ik het transport vind. Hier komt ook een grote verantwoordelijkheid bij kijken voor de gehele bemanning. Voor vertrek maken wij een planning. In deze planning staat omschreven waar wij naartoe varen, de route die hierbij komt kijken, welke sluizen of bruggen we tegenkomen, tussenstops die wij doen en locaties waar wij kunnen afmeren met het schip. Die planning is belangrijk, zodat de vaart erin blijft zitten en we niet ergens onnodig lang wachten. Daarnaast moeten de goederen op tijd op locatie arriveren.
Op de dag van vertrek zorg ik samen met de projectmanager en bemanningsleden dat we allemaal veilig aan het werk kunnen. We bespreken alle werkzaamheden en houden voor vertrek een toolbox-meeting om de situatie en veiligheid op locatie in kaart te brengen. Het is natuurlijk belangrijk dat we na een klus weer gezond en wel terugkeren bij het thuisfront.