Overslaan naar content







"We hadden maar enkele centimeters speling!"

Max - Project Engineer

Max is werkzaam bij HEBO als Project Engineer. Wat begon als vakantiewerk en een stage, betekende voor Max uiteindelijk een vaste baan. Volgens Max zit de uitdaging binnen zijn werkveld in het uitwerken van een zo efficiënt mogelijk plan.

“De klant komt bij ons met een opdracht waarbij een object van A naar B moet, die vervolgens op locatie geïnstalleerd wordt. Als het eenmaal opdracht is werken we het complete plan van A tot Z uit.”

Hoe hij zo’n plan van A tot Z uitwerkt? Dat lees je in zijn verhaal!

Nu je werkzaam bent als Project Engineer, wat is een typische werkdag in deze functie voor jou?

Tijdens een dag op kantoor heb ik veel contact met mijn collega-engineers, -verkopers, -projectleiders en de klant. De klant komt bij ons met een opdracht waarbij een object van A naar B moet, die vervolgens op locatie geïnstalleerd wordt. Bij de aanvraag kijken wij samen naar de best passende werkmethode. Als het eenmaal opdracht is werken het complete plan van A tot Z uit. Dit begint met het maken van tekeningen en berekeningen. Vervolgens werken we complete hijsplannen, transportplannen en stabiliteitsberekeningen uit. Tijdens de uitvoering gaan wij mee naar buiten en assisteren wij bij de werkzaamheden, we waarborgen dat de plannen gevolgd worden en houden de veiligheid goed in de gaten.

Wat maakt het werk voor jou uitdagend?

De uitdaging binnen dit werk is om een zo goed mogelijk plan te maken. Op basis van beschikbaarheid van equipment letten wij vooral op de uitvoerbaarheid, veiligheid en de kosten. De voor mij mooiste projecten waar ik aan gewerkt heb zijn de stuwenwissels in de Neder-Rijn en de verschillende super jachten die we getransporteerd en gehesen hebben.

Transport-superjacht

Wat maakte deze projecten voor jou dan de mooiste projecten?

Op de Neder-Rijn moesten er 3 stuwen vervangen worden met elk 2 vizierschuiven. Hiervoor heb ik alle hijs- en transportplannen in 3D uitgetekend. Dit was nodig omdat de speling hier maar enkele centimeters was, terwijl de vizierschuif een doorsnede heeft van bijna 60 meter. Eerst hebben we met de Hebo-lift 6 het tijdelijk-keermiddel voor de vizierschuif geplaatst, zodat er geen stroming door kon tijdens de werkzaamheden. Daarna kon de oude vizierschuif ontmanteld worden. Het weg hijsen van de zijdelen deden wij met de Hebo-lift 4, 6 & 7. Waarbij de Hebo-lift 4 onder de bogen lag en de Hebo-lift 6 aan de buitenkant van de stuw. Samen brachten ze de delen voor een gedeelte onder de bogen weg. Waarna de Hebo-lift 7 de delen kon overnemen om compleet onder de bogen vandaan te halen. Het installeren van de nieuwe delen gebeurde vice-versa.

Ook hijsen en transporteren wij ieder jaar tientallen super jachten, waarvan in 2020 voor mij de meest spectaculaire: BN-400 van Royal Huisman. Dit zeiljacht hebben we in Vollenhove op de pontons P6 & P7 gereden welke van zichzelf te weinig stabiliteit hadden voor dit transport. Hiervoor hebben we extra zij-pontons aan de P6 & P7 gekoppeld om voldoende stabiliteit te halen. Voor dit transport hebben we Kadoelen ontmanteld: met de Hebo-lift 1 hebben we het droogzetschot verwijderd en met de Hebo-lift 5 hebben we de kraan weggehaald. Met een mobiele kraan hebben we het brugdek achterover gekanteld. Doordat het gevaarte breder was dan de Vollenhoverbrug en Kadoelen, hebben we eerst een zij-ponton aan de achterzijde gekoppeld. Vervolgens koppelde we halverwege in de brugopening een extra zij-ponton aan de voorzijde, zodat de ponton aan de achterzijde weer losgekoppeld kon worden. Na de passage van Kadoelen konden alle zij-pontons gekoppeld worden om de reis voort te zetten richting Amsterdam. Daar hebben wij het zeiljacht met 4 drijvende bokken gehesen en te water gezet. Daarna hebben we de masten geplaatst met een mobiele kraan.

Je bent bij HEBO begonnen met vakantiewerk en een stage. Hoe is het gekomen dat je bent gebleven?

Ik ben al mijn hele leven woonachtig in Zwartsluis. Toen ik bij HEBO in Zwartsluis was begonnen als vakantiewerker en stagiair, heb ik daar veel verschillende werkzaamheden uitgevoerd. Van roest bikken en schilderen tot aan de dagelijkse werkzaamheden van de technische dienst. Daar heb ik ook mijn eerste ervaringen opgedaan met hijswerkzaamheden en transporten. Toen ik voor mijn stage moest gaan tekenen, ben ik bij HEBO Rotterdam in de engineering terecht gekomen en daar ben ik nooit meer weggegaan. Ook is HEBO een hele fijne werkgever. Het bedrijf groeit met de dag maar blijft heel toegankelijk om iedereen persoonlijk te kennen. We hebben een jong team engineers en de sfeer is top! Ook krijg je bij HEBO echt de mogelijkheid om jezelf door te ontwikkelen. Zodra je aangeeft je kennis uit te willen breiden, kijken ze direct naar alle mogelijkheden om dit voor je te regelen.



Maak je eigen sterke verhaal!

Bekijk onze vacatures