Overslaan naar content

“De werkzaamheden bij Emergency Response zijn heel erg gevarieerd. Elke dag is anders.”

Mohammed Makkieh - Teamschipper ER

Mohammed Makkieh: Teamschipper bij HEBO

Mohammed Makkieh is sinds januari 2023 Teamschipper op de afdeling Emergency Response bij HEBO. “De incidentcoördinatoren binnen HEBO krijgen de opdracht of calamiteit binnen en communiceren dit met mij. Vervolgens bespreek ik dit met de rest van het team. We hebben drie teams van vier á vijf collega’s per team. Als teamschipper heb ik dus de verantwoordelijkheid over drie matrozen.

Samen zijn we bij Emergency Response verantwoordelijk voor het oplossen van incidenten en calamiteiten in en rondom de Rotterdamse haven. Dit kunnen werkzaamheden rondom olielekkages in het water zijn, maar ook kleine bergingswerkzaamheden.”

"De werkzaamheden aan boord zijn heel divers zoals het lossen, hijsen en bergen van schepen maar ook het verrichten van onderhoud als we even niet varen"

Mohammed Makkieh - Teamschipper

Hoe is Mohammed bij HEBO terecht gekomen?

Mohammed is op een vrij bijzondere manier bij HEBO terechtgekomen. Mohammed is jaren geleden vanuit Syrië naar Nederland gekomen. In Syrië beschikte hij al over diverse schipperspapieren, echter deze waren niet geldig in Nederland waardoor hij in Nederland terug de schoolbanken in moest: “Ik kwam eigenlijk bij HEBO via mijn school, het STC. Ik volgde een cursus Fire Advance. Ik raakte in gesprek met de instructeur die ons de cursus gaf toen hij vroeg waar ik stage ging lopen. Op dat moment wist ik het nog niet waarop hij vroeg of HEBO Maritiemservice niet iets voor mij zou kunnen zijn. Ik ben gaan oriënteren wat de werkzaamheden van HEBO precies inhielden en het was precies wat ik zocht. Tijdens mijn stage heb ik mij breed kunnen ontwikkelen en ik heb erg genoten van mijn stage. Uiteindelijk wilde HEBO me graag houden en ik wilde graag blijven dus toen was de rekensom snel gemaakt!”

Welke verantwoordelijkheden heeft Mohammed als Teamschipper?

Als teamschipper heeft Mohammed verschillende verantwoordelijkheden met als belangrijkste: de verantwoordelijkheid over het schip en haar bemanning. Hoe zien zijn werkzaamheden eruit? “Ik heb veel verantwoordelijkheden. De werkzaamheden aan boord zijn heel divers zoals het lossen, hijsen en bergen van schepen maar ook het verrichten van onderhoud als we even niet varen. De olie moet tijdig ververst worden en natuurlijk moeten ook de alarmen en communicatiesystemen worden gecontroleerd op werking. Veiligheid gaat voor alles! Bovendien zet ik de matrozen aan het werk en bekijk ik wat er gedaan moet worden en communiceer dit zo duidelijk mogelijk met het team, zodat we op een effectieve manier aan de slag kunnen.”

"Het afmeren van de Sleipnir, het grootste kraanschip ter wereld, is mij het meest bij gebleven. Dit schip is zo kolossaal, heel indrukwekkend"

- Mohammed Makkieh -

Wat doen jullie precies wanneer er een incidentmelding bij Emergency Response binnenkomt?

Mohammed heeft in zijn carrière al de nodige incidenten meegemaakt die elk op eigen wijze uniek zijn. “Recentelijk heb ik samen met mijn team een stookolie morsing moeten verhelpen in Pernis. Er was een slang gescheurd waarna het hele dek aan alle kanten en de stuurhut volledig onder de olie zat. Onze incidentcoördinator krijgt de melding binnen, licht de teamschipper in (ik in dit geval), waarna hij ervoor zorgt dat alle equipment gereed staat om de morsing op te lossen. We varen erheen, houden een zogeheten toolbox meeting en maken een plan van aanpak. Soms komt het voor dat we met giftige stoffen te maken hebben waar we de nodige bescherming voor moeten dragen.

Bij het oplossen van deze morsing hebben we eerst gezorgd dat de olie zich niet meer verspreidde. Onze uitrusting zorgt ervoor dat de olie wordt opgezogen waarna we het dek en de rest van het schip schoonmaken met speciale schoonmaakmiddelen. Als dit alles gebeurd is, checkt de havendienst of de morsing opgelost is en wordt de incident afgemeld.”

Welke doorgroeimogelijkheden biedt HEBO?

Mohammed heeft via HEBO zowel zijn zeevaart als binnenvaartpapieren kunnen halen waardoor hij zichzelf onmisbaar heeft gemaakt: “Als je vanuit school komt begin je als matroos en kun je met het juiste aantal vaardagen vervolgens doorgroeien naar schipper. Ben je klaar met school en begin je meteen, dan ben je vier jaar bezig met het behalen van je groot vaarbewijs. Je moet minimaal vier jaar gevaren hebben om schipper te kunnen worden.

Zelf heb ik zeevaartpapieren, waarvoor ik stuurman ben. Ook heb ik papieren voor de binnenvaart. Hierdoor ben ik dus teamschipper. De volgende stap voor mij zou zijn om incidentcoördinator te worden maar mocht ik een andere stap binnen HEBO willen maken dan kan dat ook. Momenteel voer ik zo nu en dan ook al taken uit als incidentcoördinator waarbij ik bijvoorbeeld een plan van aanpak maak over de uit te voeren werkzaamheden. Hierdoor krijg ik stapsgewijs steeds meer verantwoordelijkheden zodat ik hopelijk later officieel de stap kan maken naar incidentcoördinator.

Waarom zou Mohammed werken bij HEBO aan anderen aanraden?

Wat HEBO voor Mohammed tot de ideale werkomgeving maakt? “De werkzaamheden zijn heel erg gevarieerd. Elke dag is anders. Ik werk iedere dag op een andere boot met andere mensen in een andere omgeving. Ik kom ook geregeld in het buitenland, zoals in Duitsland en Engeland. Een normale schipper vaart vaak herhaaldelijk van A naar B dus zij varen iedere dag dezelfde route. Bij HEBO is dit totaal anders. Emergency Response zijn vaak ad hoc werkzaamheden waardoor je werkzaamheden dagelijks veranderen. Verder kan ik het erg goed vinden met mijn collega’s. Het zijn stuk voor stuk harde werkers, positief en goed te vertrouwen. Zonder een goed werkend team is het onmogelijk de werkzaamheden goed en veilig uit te voeren.

Ben jij net als Mohammed op zoek naar een maritieme baan of ben je benieuwd naar de mogelijkheden binnen HEBO? Bekijk dan onze vacatures op de website of stuur een open sollicitatie. We gaan graag het gesprek met je aan om te kijken naar de mogelijkheden!